Etický kódex mediačného centra

Etický kódex mediátora
Preambula Etický kódex mediátora (ďalej len "kódex") stanovuje požiadavky kladené na profesionálneho a morálneho kreditu vykonávateľa mediácie ako jedného z najvýkonnejších alternatívnych prostriedkov na riešenie konfliktov a sporov. Poslanie mediátora, ako profesionálne vyškoleného sprostredkovateľa pre ukončenie sporu alebo konfliktu zapísaného v Registri mediátorov Ministerstva spravodlivosti SR, pomáha tomuto procesu všetkými prostriedkami, ktoré sú v súlade s právom, morálkou a dobrými mravmi. Jeho výsledkom je vyriešenie konfliktnej situácie a jeho potvrdenie formou mimosúdnej dohody.

Článok 1 – Obmedzenie mediátora
Pred začiatkom procesu mediácie je potrebné poučiť strany o:
  • dobrovoľnosti ich účasti,
  • možnosti v každej fáze mediácie prerušiť, resp. ukončiť
  • skutočnosti, že konečná riešenie spočíva v slobodnej vôle zúčastnených strán,
  • odplatnosti služieb mediátora na základe dohody,
  • úlohe mediátora, ktorý nespočíva v rozhodnutí, ale v riadení procesu, ktorý by mal dospieť k uzatvoreniu dohody,
  • o dôvernosti celého procesu.

Článok 2 – Vedenie procesu mediácie
Procesy mediácie spočívajú na nasledujúcich zásadách, ktorými sa mediátor riadi:
  • nestranne vedie rokovanie za účasti oboch strán sporu, alebo za účasti svojich právnych zástupcov, prípadne s každou stranou zvlášť,
  • vedie strany k tomu, aby dobrovoľne prevzali zodpovednosť za riešenie sporu,
  • koncipuje návrh mediálnej dohody, ak táto úloha neprevzali samotné strany sporu,
  • zvažuje svoje zásahy v každej fáze procesu mediácie,
  • je nestranný a objektívny, vytvára pre obe strany rovnaké podmienky,
  • vytvára pozitívnu atmosféru a ovzdušie vzájomnej dôvery,
  • v prípade, že rokuje s každou stranou zvlášť, tlmočí získané poznatky len po súhlase dotknutej strany,
  • mediátor zachováva mlčanlivosť o faktoch zistených pred, počas a po mediácii od sporových strán s výnimkou prípadov, keď ho zákon tejto mlčanlivosti zbavuje.

Článok 3 – Vzájomné vzťahy medzi mediátormi
Mediátor:
  • nevstupuje do mediovaného sporu a nezasahuje do sporu mediovaného iným mediátorom,
  • verejne neprejavuje kritiku voči vedeniu mediácie iným mediátorom a voči dohodám iných mediátorov.

Článok 4 – Záväzky mediátora k profesii
Mediátor:
  • sa pri prezentácii a získavaní klientov zachováva primeranosť a musí vychádzať z pravdivých skutočností o osobe a výsledkoch práce mediátora,
  • sa priebežne vzdeláva a skvalitňuje svoje mediálne zručnosti,
  • alebo ak je jeho praktická skúsenosť alebo výcvik nesúvisia s mediovaným sporom,
  • môže svoje skúsenosti mediátora plne využívať ako účastník rôznych profesijných združení, sprostredkovateľov zameraných na zlepšenie mediátorských prác a zlepšovanie výsledkov mediácie, jej propagácie medzi laickou verejnosťou.
Máte záujem využiť naše služby? Kontaktujte nás
Zostaňte s nami v spojení aj na sociálnych sieťach